PENGURUSAN LADANG, PEMASARAN & LATIHAN
Bagi menjayakan
misi dan visi koperasi, beberapa jawatankuasa telah dibentuk (rujuk carta
organisasi ) agar dominasi harga yang selama ini dipegang oleh kelompok orang
tengah dapat dikurangkan seterusnya dapat dibendung supaya suatu masa nanti
harga akan ditentukan sendiri oleh petani, bukan lagi orang tengah. Bagi
menjayakan matlamat ini, pihak koperasi akan menyusun beberapa strategi yang
difikirkan perlu iaitu antaranya ialah Projek Pengeluaran Berkelompok (di
bawah Biro Pengurusan Ladang) dan juga Projek Pemasaran Berkelompok (di bawah
Biro Pengurusan Pemasaran) yang mana petani hanya akan mengeluarkan output di atas permintaan manakala
pemasar pula akan mencari, membuka dan meluaskan pasaran tanaman-tanaman yang
difikirkan dapat meningkatkan daya saing dan harga yang lebih baik berbanding mengharapkan
harga daripada orang tengah atau pemborong pasar besar negeri.
Melalui dua
projek besar ini koperasi akan
‘menguruskan’ aktiviti penanaman tanaman secara berjadual di ladang ladang
milik ahli KANS serta berkerjasama dengan pengusaha ladang (ahli), pemborong
hasil tanaman, pengguna dan agensi-agensi kerajaan seperti FAMA, PPK, Jabatan Pertanian
Daerah dan lain-lain. Selain daripada itu KANS juga akan menyediakan perkhidmatan
latihan di bawah Skim Latihan dan Usahawantani (di bawah Biro Latihan) dan sudah
pastinya latihan-latihan yang akan diberikan ini adalah menepati kehendak
pengeluaran sesuatu produk makanan yang akan dipasarkan. Justeru apabila
pasaran-pasaran yang sudah dikenalpasti ini dapat dipenuhi maka akan wujudlah
harga yang kompetetif untuk pengusaha atau petani yang akan mengeluarkan hasil
tanaman tersebut secara berjadual. Pusat-pusat latihan yang akan disediakan
adalah terdiri daripada pusat pengeluaran makanan itu sendiri dan ianya
hendaklah mendapat kelulusan daripada pihak KANS terlebih dahulu dan mendapat
sokongan daripada Jabatan Pertanian (merujuk
kepada surat sokongan daripada agensi kerajaan) bagi mengendalikan sebarang
aktiviti latihan ataupun kursus.
No comments:
Post a Comment